I Salems kommun bedrivs ett systematiskt säkerhets- och trygghetsarbete. Det innebär att vi hela tiden arbetar med att förbättra oss i att förebygga brott, olyckor och risker samt öka tryggheten genom till exempel information, utbildning, övningar och rådgivning.
Kommunen har ansvar dels för sin egen verksamhet och sina kommuninvånare, men även för de som vistas tillfälligt i kommunen. Kommunen har även ett samordningsansvar av andra myndigheters, företags och organisationers verksamhet inom hela det geografiska området.
För att få en trygg och säker kommun måste vi arbeta tillsammans. Kommunen samverkar med flera olika myndigheter och organisationer i dessa frågor. Alla vi som bor, arbetar eller på annat sätt vistas i kommunen har ett ansvar att bidra till att Salem är en trygg och säker plats.
Salems kommun tillsammans med lokalpolisområde Södertälje och Södertörns brandförsvarsförbund har tagit fram en gemensam samverkansöverenskommelse för perioden 2023-2026.
Samverkansöverenskommelsen har två prioriterande samverkansområden:
Ett brett arbete med flera olika aktiviteter kopplade till dessa prioriteringar görs under perioden för överenskommelsen.
Salems kommuns bevakningsbolag Cubsec har till uppgift att arbete brottsförebyggande och trygghetsskapande. Detta gör de genom att ha en hög närvaro på platser som upplevs som otrygga, bygga relationer med kommunens invånare och ha löpande dialoger med de verksamheter som finns i kommunen, framförallt i kommunens centrummljlöer, både privata och offentliga.
Bevakningsbolaget ansvarar även för bevakningen av kommunens fastigheter.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Salems kommun kan du vända dig till vårt kontaktcenter på 08-532 598 00.