Här kan du läsa mer om några av de tillstånd du kan behöva och som hanteras av Salems kommun.
Information om hantering av avfall, inklusive regler för sortering och återvinning.
Även ansökan om dispenser eller särskilda hanteringslösningar.
Ansökan om att ansluta din fastighet till kommunalt avloppssystem, inklusive ansökan och tekniska krav.
Råd och ansökningsprocess för hantering och förvaring av brandfarliga varor, inklusive brandförebyggande åtgärder.
Information om regelbunden tillsyn av brandskydd, och vad som kontrolleras vid dessa inspektioner.
Vägledning för ansökan om bygglov, när du behöver bygglov och hur processen ser ut.
Ansökan om att starta fristående förskola görs via blanketten "Ansökan om godkännande för fristående förskola - Salems kommun" och skickas med bilagor till Barn- och utbildningsförvaltningen i Salem.
Ansökan för att få rätt till bidrag som fristående pedagogisk omsorg görs via blanketten "Ansökan om godkännande för enskild pedagogisk omsorg".
Handläggningstiden är fyra till sex månader.
För ansökan om att starta fritidshem som inte anordnas vid en skolenhet, kontakta barn- och utbildningsförvaltningen. Om fritidshem ska starta i anslutning till en ny eller befintlig skolenhet så ansvarar Skolinspektionen för godkännande.
Krav och regler för verksamheter som påverkar människors hälsa, exempelvis skolor och hygieniska verksamheter.
Anvisningar för hantering av kemikalier och krav på dokumentation och anmälan för företag.
FEL: Det här länkbandet har ingen länk konfigurerad
Livsmedelsverksamhet – anmäla ny verksamhet eller ändring/avslut av befintlig verksamhet
Riktlinjer för försäljning av receptfria läkemedel, och ansökan om tillstånd för verksamheter som säljer dessa sker hos Läkemedelsverket.
Kommunerna har i lagen fått ansvar för att se till att lagen och tillhörande föreskrifter följs. Läkemedelsverket har det övergripande tillsynsansvaret och är den myndighet som kan besluta om sanktioner.
Kontrollen utförs av miljökontoret i Södertälje kommun på uppdrag av Salems kommun.
Bygg- och miljöenheten ansvarar för tillsyn, hantering av anmälningar och ansökningar, granskning av miljörapporter och dispenser samt mottagande av klagomål. Enheten erbjuder också råd, information och vägledning för att stödja verksamheter i att följa miljölagstiftningen.
Exempel på miljöfarliga verksamheter inkluderar bensinstationer, fordonstvättar, verkstäder, tandläkarmottagningar och lantbruk. Vid tillsynsbesök kontrolleras hur företagen lever upp till kraven i miljölagstiftningen. Den vanligaste metoden är att granska företagens egenkontroll och miljörapporter. Enligt miljöbalken är det verksamhetsutövaren som bär ansvaret för att lagstiftningen efterlevs.
Miljöstörande verksamheter delas in i olika kategorier beroende på deras påverkan på miljön:
Bygg- och miljöenhetens arbete säkerställer att miljölagstiftningen efterlevs och att vi tillsammans bidrar till en hållbar utveckling.
I kommunens e-tjänst kan du anmäla eller ansöka om tillstånd.
Anvisningar om när du behöver ansöka om rivningslov och hur du går tillväga med din ansökan.
Om du ska servera och sälja alkohol behöver du serveringstillstånd. Det gäller även om försäljningen bara ska ske vid ett enstaka tillfälle, eller under en kortare period.
All handläggning av serveringstillstånd utförs av tillståndsenheten i Södertälje kommun på uppdrag av Salems kommun. På Södertälje kommuns webbplats finns all nödvändig information och ansökan. Även du som redan har ett befintligt tillstånd och vill göra ändringar ska vända dig till tillståndsenheten i Södertälje kommun.
Läs om lagar och regler i Salems kommuns riktlinjer för servering och försäljning av alkohol.
Tillsyn innebär uppföljning av serveringstillstånd och att serveringen går rätt till.
Salems kommun tar ut en ansökningsavgift för alla typer av ansökningar om serveringstillstånd.
Har du ett stadigvarande tillstånd ska du betala en årlig tillsynsavgift som baseras på en fast och en rörlig tillsynsavgift.
Om du vill sälja tobaksprodukter och folköl är du skyldig att anmäla det.
All handläggning av tillstånd för försäljning av tobaksprodukter och folköl utförs av tillståndsenheten i Södertälje kommun på uppdrag av Salems kommun. På Södertälje kommuns webbplats finns all nödvändig information och ansökan. Även du som redan har ett befintligt tillstånd och vill göra ändringar ska vända dig till tillståndsenheten i Södertälje kommun.
Om du säljer tobaksprodukter och folköl sker en kontroll av att du följer lagen. För den kontrollen betalar du en årlig avgift till kommunen.
Hur du ansöker om tillstånd för uteserveringar och vilka riktlinjer som gäller för dessa.
För att bedriva en viss typ av verksamhet, bevakningsföretag, pantbank, bilskrot, notarius publicus, delgivningsföretag, kampsport eller om du vill bärga sjunkna föremål i vatten kan du behöva söka särskilt tillstånd från Länsstyrelsen. Läs mer om vilka verksamheter här.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Salems kommun kan du vända dig till vårt kontaktcenter på 08-532 598 00.