Ny eller ändrad utfart

Här kan du ansöka och läsa om hur du gör om du behöver flytta eller anlägga en ny infart till din fastighet.

Om du saknar en in- och utfart till din villatomt eller radhus, eller om du vill flytta eller ändra en befintlig utfart, behöver du ansöka om detta hos Salems kommun.

Väghållaransvar

Kommunen är väghållare för de flesta gator i Salem och Rönninge. På statliga eller enskilda vägar gäller andra regler. Om du vill anlägga eller ändra en utfart mot en kommunal väg ska du skicka din ansökan till Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen.

Viktigt att tänka på

En ny utfart får inte försämra trafiksäkerheten. Därför ska du alltid undersöka om det är möjligt att använda befintliga utfarter innan du ansöker om en ny. Flera utfarter nära varandra kan förvirra besökare och öka risken för olyckor.

Bedömningskriterier

Varje ansökan bedöms individuellt, men följande riktlinjer används:

  • Sikt: Murar, plank och häckar får vara högst 80 cm höga intill in- och utfarten för att säkerställa god sikt.
  • Avstånd: Utfarten bör ligga minst 10 meter från övergångsställen och korsningar.
  • Sikttrianglar: Minst 2,5 x 2,5 meter ska lämnas fria för att uppfylla siktkrav.
  • Backning: Backning över gång- och cykelbanor eller ut på huvudgata kan tillåtas i vissa fall.
  • Skolområden: Vid skolor ställs högre krav på trafiksäkerheten.

Så här ansöker du

Ansökan om ny, ombyggd eller flyttad utfart görs via e-post till Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen.

Bifoga följande i din ansökan:

  • En ritning som visar mått och bredd på utfarten.
  • Bilder som tydligt visar utfartens tänkta placering.
  • Annan relevant information som kan påverka bedömningen.

Skicka din ansökan via e-post till:

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Salems kommun kan du vända dig till vårt kontaktcenter på 08-532 598 00.

Publicerad:
Senast uppdaterad: