Arbetet med ny översiktsplan pågår! Alla kommuner ska enligt plan- och bygglagen (PBL) ha en aktuell översiktsplan som omfattar hela kommunen. Planen är ett strategiskt och vägledande dokument som visar kommunens långsiktiga utveckling av den fysiska miljön. Planen ger även vägledning för beslut om hur mark- och vattenområden ska användas men också hur miljön ska utvecklas och bevaras.
Kommunen ska varje mandatperiod anta en planeringsstrategi. I planeringsstrategin ska kommunen göra en bedömning om översiktsplanen är aktuell eller inte. I planeringsstrategin som togs fram 2023 ansågs den gällande översiktsplanen vara aktuell i flera hänseenden, men eftersom ny lagstiftning och nya styrdokument har tillkommit så behöver flera frågor i planen uppdateras.
Därför arbetar kommunen just nu med att ta fram en ny översiktsplan sedan slutet av 2023. Planen sträcker sig till 2060 och beräknas att antas 2027. Samråd planeras till hösten 2025.
Innan kommunen kan anta en översiktsplan behöver kommunen uppfylla de krav som finns i PBL. Det innebär bland annat att ha samråd och låta förslaget granskas. Delarna i processen beskrivs här nedan i ordningsföljd.
När kommunen tagit beslut om att anta en ny översiktsplan påbörjas ett arbete med att ta fram underlag till ett planförslag.
Kommunstyrelsen tar beslut om att skicka ut planen på samråd.
Vid samråd tillgängliggör kommunen planförslaget på kommunens webbplats och anslagstavla samt har en utställning. Förslaget skickas även ut på remiss till allmänhet, myndigheter och organisationer. Det är under samrådstiden som det finns möjlighet att ställa frågor och lämna synpunkter. Alla synpunkter sammanställs efter att samrådstiden har gått ut i en samrådsredogörelse och planen revideras.
När förslaget har varit ute på samråd ska förslaget bearbetas och utvecklas till granskningsskedet.
Kommunstyrelsen tar beslut om att skicka ut planen på granskning.
När det finns ett färdigt granskningsförslag skickas det ut för granskning under minst två månader. Under granskningsperioden har alla möjlighet att tycka till om planen. Syftet med granskningen är att visa hur samrådssynpunkterna påverkat planförslaget. Efter att granskningstiden har gått ut sammanställs alla inkomna synpunkter i ett granskningsutlåtande. Om planförslaget anses genomgå en större förändring, behöver förslaget granskas en gång till. Om det inte skett några större förändringar anses planen vara färdig för antagande.
Översiktsplanen antas slutligen av kommunfullmäktige och får laga kraft.
Efter att översiktsplanen har antagits kan kommunen påbörja arbetet med att prioritera och budgetera för de åtgärder som finns i planen, vissa av åtgärderna som föreslås kan också redan vara under utveckling.
Genomförande och användning av planen
När medel och resurser har avsatts för åtgärder från översiktsplanen kan kommunorganisationen påbörja det fortlöpande arbetet med att genomföra planen. Det kan handla om att ta fram ytterligare planeringsunderlag, men det kan också vara att ta fram detaljplaner eller områdesbestämmelser för olika områden.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Salems kommun kan du vända dig till vårt kontaktcenter på 08-532 598 00.