Föreningsbidrag

En person skriver på en dator.

Här hittar du föreningsbidrag som din förening kan ansöka om i Salems kommun.

Kom ihåg datum för föreningsbidrag

Ansökningsdatum för föreningsbidrag

Bidrag

Sista ansökningsdatum

Aktivitetsbidrag höst 2024

(1 juli - 31 december 2024)

25 februari 2025

Grundbidrag 2025

31 mars 2025

Bidrag till föreningar med funktionsnedsatta

31 mars 2025

Särskilt bidrag 2025

31 mars 2025

Aktivitetsbidrag vår 2025

(1 januari - 30 juni 2025)

25 augusti 2025

Bidragsansökan

Föreningar registrerade i Salems kommun kan erhålla bidrag för aktiva 5-20 år. Minst 65% av medlemmarna måste bo i Salems kommun. Registrerad och bidragsberättigad förening kan ansöka om aktivitetsbidrag, grundbidrag och särskilt bidrag via Salems kommuns bidrags- och bokningssystem.

Aktivitetsbidrag utgår med ett belopp per deltagare i bidragsberättigad ålder vid bidragsberättigad sammankomst.

Bidragsberättigad sammankomst innebär:

  • Att aktiviteten är beslutad och planerad av styrelse, sektion, medlemsmöte eller motsvarande och att ledare för aktiviteten är utsedd
  • Att den sammanlagda tiden för aktiviteten är minst 45 minuter.
  • Att endast ett (1) deltagartillfälle får räknas per person, dag och förening.
  • Att närvarokort ska föras för aktiviteten och att ledare eller biträdande ledare finns närvarande under hela sammankomsten. Ledare t.o.m 20 år kan även räknas som aktiv.
  • Barn och ungdom 5-20 år boende i annan kommun, men är verksamma i förening i Salems kommun kan erhålla bidrag. Dock gäller det att 65% av medlemmarna i åldern 5-20 år i föreningen är boende i Salems kommun.
  • Bidrag kan erhållas för matchspel/ turnering/ tävling inom Salems kommun. Dock ej för matchspel/ turnering/ tävling utanför kommunen.
  • Aktiviteter utgår ej för entrébelagda tävlingar eller kommersiella arrangemang som exempelvis danser, bingo eller basarer. Bidrag utgår ej heller till studiecirkelsammankomster.

Närvarokort ska av föreningen förvaras minst fyra (4) år och ska på anmodan lämnas in till Kultur- och fritidsförvaltningen för granskning.

Följande ansökningsperioder gäller för ansökning av aktivitetsstöd i Salems kommun:

1 januari - 30 juni, sista datum för ansökan 25 augusti.

1 juli - 31 december, sista datum för ansökan 25 februari.

Bidragsberättigade föreningar erhåller grundbidrag med ett belopp per medlem i bidragsberättigad ålder.

Föreningar som bedriver verksamhet i flera kommuner är berättigade till grundbidrag enligt ovan om föreningen bedriver verksamhet i Salems kommun. Barn och ungdom 5-20 år boende i annan kommun, men verksamma i förening i Salem kan erhålla bidrag. Dock gäller att 65% av medlemmarna i åldern 5-20 år i förening är boende i kommunen.

För att erhålla grundbidrag behöver ansökan lämnas in tillsammans med årsmötesprotokoll, verksamhetsberättelse, bokslut samt revisionsberättelse. Ansökan lämnas in senast den 31 mars.

Förening som ingår idrottsallians eller som markerar samhörighet via samma föreningsnamn och har gemensam administration, räknas i detta sammanhang som en förening.

Nystartad förening erhåller grundbidrag med omedelbar verkan i enlighet med bidragsbestämmelserna.

Särskilt bidrag kan efter prövning av Kultur- och fritidsnämnden utgå för bidragsberättigad verksamhet. Särskilt bidrag kan utgå för verksamhet eller projekt som avser att utveckla föreningens ordinarie verksamhet eller utveckla nya verksamheter inom föreningen.

Kultur- och fritidsnämnden prioriterar följande områden:

  • Jämställd förening.
  • Inkluderande verksamhet för personer med funktionsnedsättning.
  • Integration.
  • Miljöarbete.

Utöver prioriterade områden kan bidrag sökas för verksamhet eller projekt som avser att utveckla föreningen.

Särskilt bidrag kan generellt inte sökas för ordinarie verksamhet såsom läger, träning, utbildning och material om det inte inte ingår som en del av t.ex verksamhetsutveckling.

Ansökan lämnas in senast den 31 mars via Kultur- och fritidsförvaltningens bidragssystem.

Beviljat belopp utbetalas 75% i förskott och resterande 25% efter redovisning. Redovisning sker senast den 30 november samma år som ansökan beviljats.

Årlig uppdatering föreningsregistrering

För att kvarstå som registrerad förening behöver följande göras årligen:

  1. Årligen lämna in föreningens årsmötesprotokoll (underskrivet), bokslut, verksamhetsberättelse och revisionsberättelse senast 60 dagar efter årsmötet.
  2. Årligen lämna in föreningsuppgift, senast 60 dagar efter årsmötet. För att bibehålla föreningsregistrering behöver föreningen uppfylla kraven för föreningsregistrering (se punkt 2)
  3. Årsmötesprotokoll, bokslut, verksamhetsberättelse, revisionsberättelse och föreningsuppgift lämnas in via Kultur- och fritidsförvaltningens bidragssystem.
  4. Om föreningen inte lämnar in justerat årsmötesprotokoll, bokslut, verksamhetsberättelse, revisionsberättelse och föreningsuppgift senast 60 dagar efter årsmöte mister föreningen sin föreningsregistrering. Föreningen kan ansöka om föreningsregistrering på nytt om kraven i punkt 2 är uppfyllda.
FritidskonsulentKultur- och fritidsförvaltningen

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Salems kommun kan du vända dig till vårt kontaktcenter på 08-532 598 00.

Publicerad:
Senast uppdaterad: