Krishantering

Oönskade händelser och kriser kan uppstå när vi minst anar det. Salems kommun arbetar aktivt för att förebygga risker och stärka sin förmåga att hantera kriser, men vi är också förberedda på att agera om något oväntat inträffar.

Så hanterar kommunen kriser

Vid en allvarlig eller extraordinär händelse aktiveras kommunens centrala krisledning och vid behöv även krisledningsnämnden, som samordnar arbetet och stödjer drabbade verksamheter. Detta arbete sker i nära samarbete med interna resurser såsom POSOM-gruppen, som ger psykosocialt stöd vid kriser.

Målsättningen är att kommunens verksamheter ska fortsätta fungera så normalt som möjligt, men vid stora händelser prioriteras samhällsviktiga verksamheter, som exempelvis vård, omsorg, skola och vattenförsörjning.

Kommunens informationskanaler vid en kris

Vid en allvarlig händelse kommer kommunen att informera via:

  • Hemsidan: Aktuell information publiceras löpande.
  • Sociala medier: Aktuell information publiceras löpande.
  • Fysiska anslagstavlor: Vid störningar i digitala kommunikationer används anslagstavlor i kommunen.

Salems kommun strävar efter att ge dig som invånare snabb och tydlig information för att hjälpa dig navigera vid en kris. Tillsammans kan vi möta utmaningar och skapa trygghet i svåra stunder.

För regional och nationell information hänvisar vi till:

Telefon 113 13 – det nationella informationsnumret vid kriser.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Salems kommun kan du vända dig till vårt kontaktcenter på 08-532 598 00.

Publicerad:
Senast uppdaterad: