Digitala hjälpmedel

Salems kommun erbjuder digitala trygghetslarm och digitala lås.

Trygghetslarm

Hur går det till? Hur larmar man? När kan man larma? Vad ska man göra om larmet inte fungerar?

Installation av trygghetslarm och nycklar

För att hemtjänsten ska kunna hjälpa dig vid larm behöver de kunna komma in i din bostad. Larminstallatören från Salems kommuns hemtjänst tar kontakt med dig eller en närstående per telefon och avtalar tid för installation.I samband med installation av trygghetslarmet behöver du lämna ifrån dig nycklar till din bostad som till exempel dörrnyckel, portnyckel, nyckelbricka eller nyckel till gallergrind. Du lämnar aktuella nycklar till larminstallatören och tillsammans skriver ni under en nyckelkvittens som upprättas i två exemplar.

Tänk på att kontakta ditt hemförsäkringsbolag innan trygghetslarmet installeras så att du har rätt hemförsäkring.

Larmet fungerar lika bra oberoende om du har fast telefon eller mobiltelefon.

När kan man larma och hur ska det användas

Syftet med trygghetslarmet är att du lätt ska kunna påkalla hjälp vid akuta behov eller vid händelse som för dig innebär otrygghet. Salems kommuns hemtjänst svarar och åtgärdar trygghetslarm alla dagar, dygnet runt.

När du är i behov av att larma kan du göra det på två sätt

Du kan välja att antingen trycka på larmknappen på trygghetslarmet eller trycka på larmklockan som du har runt handleden eller halsen. Du kan ha på dig larmklockan när du duschar eller badar. Alla trygghetslarm i Salems kommun går till en larmcentral i Örebro. Där arbetar larmoperatörer som svarar på trygghetslarm dygnet runt och ringer ut larmet till Salems kommuns hemstjänst. Insatser som hemtjänstpersonalen utför i samband med larm är kostnadsfria. Om du reser bort eller åker in på sjukhus rekommenderar vi att du lämnar larmklockan hemma.

Kontroll av ditt trygghetslarm

Trygghetslarmet skickar en signal till larmcentralen i Örebro dagligen. Salems kommuns hemtjänst bevakar att ditt trygghetslarm fungerar som det ska dagligen. Om ditt trygghetslarm inte fungerar kommer Salems kommuns hemtjänsts larmansvarig att kontakta dig.

Vid larm

Vid larm har hemtjänstpersonalen rätt att gå in i din bostad med hjälp av nycklar som du har lämnat. När hemtjänsten får ditt larm hämtar de larmnyckel i hemtjänstlokalen. Nycklarna förvaras på ett säkert sätt i låsta nyckelskåp och är oåtkomliga för obehöriga. Nycklarna är märkta med en kod och kan därför inte spåras. Inställelsetiden är 30 minuter från att personalen mottagit larmet tills de kommer till dig.

Nycklar till sjutillhållarlås får ej sitta kvar och säkerhetsspärr får inte vara på. Då kan inte hemtjänstpersonalen komma in till dig utan måste kalla på låssmed för att komma in. Kostnaden för låssmed får du själv stå för.

Vid flytt, byte av lås, eller nytt telefonnummer

Om du ska flytta, byta lås eller byta telefonnummer ansvarar du för att informera din hemtjänstutförare.

Trygghetslarm ur funktion

Om du upptäcker att trygghetslarmet inte fungerar kontaktar du Salems kommuns hemtjänsts larminstallatör på 070-623 29 70 och felanmäler. Under tiden trygghetslarmet är ur funktion kommer hemtjänsten att erbjuda dig extra tillsyn.

Avslut av trygghetslarm

När trygghetslarmet ska avslutas måste du meddela Salems kommuns hemtjänst. Larminstallatören kommer då och hämtar trygghetslarmet och du får dina nycklar tillbaka.

Om du inte lämnar tillbaka trygghetslarmet kommer Salems kommun att ta ut kostnaden för trygghetslarmsdosan.

Digitala lås

Du som bor i Salems kommun och har insatsen hemtjänst eller trygghetslarm erbjuds ett digitalt lås monterat på din entrédörr. Detta för att säkerställa kvaliteten vad gäller nyckelhantering samt för att öka din trygghet och säkerhet.

Vad är ett digitalt lås via Phoniro?

Ett digitalt lås är ett batteridrivet låsvred som monteras på insidan av din dörr. Du och dina anhöriga använder din vanliga nyckel för att låsa eller låsa upp dörren. Hemtjänsten låser upp dörren med hjälp av den mobiltelefon de använder i arbetet, en så kallad digital nyckel, och behöver inte använda din nyckel när de besöker dig.

Hög säkerhet

Endast behörig personal har tillgång till och kan använda den digitala nyckeln. Personalen måste stå i omedelbar närhet av din dörr för att kunna öppna den. Personalens mobil kommunicerar med låsenheten på insidan av ytterdörren. Phoniro Lock är ett tryggt och säkert system som har använts i mer än 10 år och finns i fler än 100 kommuner i Norden.

Monteringen på din dörr

Monteringen av låsenheten utförs av kommunanställd utbildad personal som legitimerar sig. Om du vill ha ett digitalt lås meddelar du din hemtjänstutförare detta så kontakter de dig inom kort och bestämmer tid för montering.

Montören byter ut ditt nuvarande låsvred mot ett Phoniro-vred på insidan av din dörr. På utsidan av dörren syns ingen förändring. När låsenheten monteras görs ingen åverkan på dörren. Ifall hemtjänsten upphör monteras låsenheten ned och dörren återställs som den såg ut från början.

Kostnaden för förändringen betalas i sin helhet av kommunen.

Vanliga frågor om digitala lås

Varför har kommunen infört digitala lås?

Det underlättar hemtjänstpersonalens arbete eftersom de då inte behöver hålla ordning på en stor mängd nycklar, eftersom de i fortsättningen kan öppna med hjälp av en kod i mobiltelefonen.

Kostar det något för mig?

Nej, det kommer inte att kosta dig någonting.

Påverkar det min hemförsäkring?

Nej, Phoniro förändrar inte försäkringsskyddet (skalskyddet) i hem­met. Det befintliga låset är helt oförändrat efter installationen, vilket är extra viktigt om man har ett säkerhetslås på dörren.

Hur lång tid tar monteringen?

Monteringen tar cirka 15 minuter.

Hur vet jag att det är en godkänd montör som kommer hem till mig?

Montören kommer att visa en legitimation där det står att han är anställd av Salems kommun för att utföra detta arbete.

Blir det någon åverkan på min dörr?

Nej det blir ingen åverkan på dörren.

Byts låscylindern så att jag måste byta nyckel?

Nej låscylindern byts inte. Bara vredet byts ut. Det innebär att du använder din vanliga nyckel även i fortsättningen.

Passar Phoniros digitala lås på alla dörrar?

Phonirolåsen passar på mer än 95% av alla dörrar och kan monteras på låskistor som normalt anses som svåra.

Kan vem som helst använda låset för att komma in hos mig?

Nej, endast den personal som arbetar hos dig och är i tjänst har till­gång till ditt lås.

Vad händer om det är strömavbrott eller inte finns täckning för mobiltele­fonen?

Phoniro har egen batteriförsörjning. För att öppna en dörr utrustad med Phonirolås krävs varken nätspänning eller mobiltelefontäckning.

Kommer jag att få tillbaka mina nycklar från hemtjänsten sedan jag fått det elektroniska låssystemet?

Hemtjänsten kommer att ha kvar en nyckel för säkerhetsskull. Den förvarar vi inlåst i ett skåp i hemtjänstlokalen. Övriga nycklar återlämnar vi till dig.

Vad händer om jag flyttar, byter hemtjänstutförare eller säger upp min hemtjänst?

Då återställer en montör från Salems kommun ditt lås till samma skick det var innan vredet byttes.

Blir det någon skillnad för mig som jag bör tänka på när jag an­vänder låset?

Nej ditt lås kommer att fungera precis som vanligt, du låser med vredet eller med din nyckel precis som vanligt.

Hur ofta måste batterierna i låset bytas och vem gör det?

Låset drivs av specialbatterier med lång hållbarhet. Systemet varnar innan det är dags att byta batteriet. Du behöver inte själv hålla koll på detta, det gör hemtjänsten. Batteribytet är enkelt och görs av hemtjänstpersonalen.

Vad händer om låset slutar fungera?

Om det blir problem med låset kontaktar du din hemtjänstutförare som hjälper dig vidare. Om det är akuta problem med låset och du behöver anlita en låssmed kommer kommunen att ersätta dig för dina utlägg om felet beror på det digitala låset.

BiståndshandläggareSocialförvaltningen

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Salems kommun kan du vända dig till vårt kontaktcenter på 08-532 598 00.

Publicerad:
Senast uppdaterad: