Salems kommun erbjuder digitala trygghetslarm och digitala lås.
Hur går det till? Hur larmar man? När kan man larma? Vad ska man göra om larmet inte fungerar?
För att hemtjänsten ska kunna hjälpa dig vid larm behöver de kunna komma in i din bostad. Larminstallatören från Salems kommuns hemtjänst tar kontakt med dig eller en närstående per telefon och avtalar tid för installation.I samband med installation av trygghetslarmet behöver du lämna ifrån dig nycklar till din bostad som till exempel dörrnyckel, portnyckel, nyckelbricka eller nyckel till gallergrind. Du lämnar aktuella nycklar till larminstallatören och tillsammans skriver ni under en nyckelkvittens som upprättas i två exemplar.
Tänk på att kontakta ditt hemförsäkringsbolag innan trygghetslarmet installeras så att du har rätt hemförsäkring.
Larmet fungerar lika bra oberoende om du har fast telefon eller mobiltelefon.
Syftet med trygghetslarmet är att du lätt ska kunna påkalla hjälp vid akuta behov eller vid händelse som för dig innebär otrygghet. Salems kommuns hemtjänst svarar och åtgärdar trygghetslarm alla dagar, dygnet runt.
Du kan välja att antingen trycka på larmknappen på trygghetslarmet eller trycka på larmklockan som du har runt handleden eller halsen. Du kan ha på dig larmklockan när du duschar eller badar. Alla trygghetslarm i Salems kommun går till en larmcentral i Örebro. Där arbetar larmoperatörer som svarar på trygghetslarm dygnet runt och ringer ut larmet till Salems kommuns hemstjänst. Insatser som hemtjänstpersonalen utför i samband med larm är kostnadsfria. Om du reser bort eller åker in på sjukhus rekommenderar vi att du lämnar larmklockan hemma.
Trygghetslarmet skickar en signal till larmcentralen i Örebro dagligen. Salems kommuns hemtjänst bevakar att ditt trygghetslarm fungerar som det ska dagligen. Om ditt trygghetslarm inte fungerar kommer Salems kommuns hemtjänsts larmansvarig att kontakta dig.
Vid larm har hemtjänstpersonalen rätt att gå in i din bostad med hjälp av nycklar som du har lämnat. När hemtjänsten får ditt larm hämtar de larmnyckel i hemtjänstlokalen. Nycklarna förvaras på ett säkert sätt i låsta nyckelskåp och är oåtkomliga för obehöriga. Nycklarna är märkta med en kod och kan därför inte spåras. Inställelsetiden är 30 minuter från att personalen mottagit larmet tills de kommer till dig.
Nycklar till sjutillhållarlås får ej sitta kvar och säkerhetsspärr får inte vara på. Då kan inte hemtjänstpersonalen komma in till dig utan måste kalla på låssmed för att komma in. Kostnaden för låssmed får du själv stå för.
Om du ska flytta, byta lås eller byta telefonnummer ansvarar du för att informera din hemtjänstutförare.
Om du upptäcker att trygghetslarmet inte fungerar kontaktar du Salems kommuns hemtjänsts larminstallatör på 070-623 29 70 och felanmäler. Under tiden trygghetslarmet är ur funktion kommer hemtjänsten att erbjuda dig extra tillsyn.
När trygghetslarmet ska avslutas måste du meddela Salems kommuns hemtjänst. Larminstallatören kommer då och hämtar trygghetslarmet och du får dina nycklar tillbaka.
Om du inte lämnar tillbaka trygghetslarmet kommer Salems kommun att ta ut kostnaden för trygghetslarmsdosan.
Du som bor i Salems kommun och har insatsen hemtjänst eller trygghetslarm erbjuds ett digitalt lås monterat på din entrédörr. Detta för att säkerställa kvaliteten vad gäller nyckelhantering samt för att öka din trygghet och säkerhet.
Ett digitalt lås är ett batteridrivet låsvred som monteras på insidan av din dörr. Du och dina anhöriga använder din vanliga nyckel för att låsa eller låsa upp dörren. Hemtjänsten låser upp dörren med hjälp av den mobiltelefon de använder i arbetet, en så kallad digital nyckel, och behöver inte använda din nyckel när de besöker dig.
Endast behörig personal har tillgång till och kan använda den digitala nyckeln. Personalen måste stå i omedelbar närhet av din dörr för att kunna öppna den. Personalens mobil kommunicerar med låsenheten på insidan av ytterdörren. Phoniro Lock är ett tryggt och säkert system som har använts i mer än 10 år och finns i fler än 100 kommuner i Norden.
Monteringen av låsenheten utförs av kommunanställd utbildad personal som legitimerar sig. Om du vill ha ett digitalt lås meddelar du din hemtjänstutförare detta så kontakter de dig inom kort och bestämmer tid för montering.
Montören byter ut ditt nuvarande låsvred mot ett Phoniro-vred på insidan av din dörr. På utsidan av dörren syns ingen förändring. När låsenheten monteras görs ingen åverkan på dörren. Ifall hemtjänsten upphör monteras låsenheten ned och dörren återställs som den såg ut från början.
Kostnaden för förändringen betalas i sin helhet av kommunen.
Det underlättar hemtjänstpersonalens arbete eftersom de då inte behöver hålla ordning på en stor mängd nycklar, eftersom de i fortsättningen kan öppna med hjälp av en kod i mobiltelefonen.
Nej, det kommer inte att kosta dig någonting.
Nej, Phoniro förändrar inte försäkringsskyddet (skalskyddet) i hemmet. Det befintliga låset är helt oförändrat efter installationen, vilket är extra viktigt om man har ett säkerhetslås på dörren.
Monteringen tar cirka 15 minuter.
Montören kommer att visa en legitimation där det står att han är anställd av Salems kommun för att utföra detta arbete.
Nej det blir ingen åverkan på dörren.
Nej låscylindern byts inte. Bara vredet byts ut. Det innebär att du använder din vanliga nyckel även i fortsättningen.
Phonirolåsen passar på mer än 95% av alla dörrar och kan monteras på låskistor som normalt anses som svåra.
Nej, endast den personal som arbetar hos dig och är i tjänst har tillgång till ditt lås.
Phoniro har egen batteriförsörjning. För att öppna en dörr utrustad med Phonirolås krävs varken nätspänning eller mobiltelefontäckning.
Hemtjänsten kommer att ha kvar en nyckel för säkerhetsskull. Den förvarar vi inlåst i ett skåp i hemtjänstlokalen. Övriga nycklar återlämnar vi till dig.
Då återställer en montör från Salems kommun ditt lås till samma skick det var innan vredet byttes.
Nej ditt lås kommer att fungera precis som vanligt, du låser med vredet eller med din nyckel precis som vanligt.
Låset drivs av specialbatterier med lång hållbarhet. Systemet varnar innan det är dags att byta batteriet. Du behöver inte själv hålla koll på detta, det gör hemtjänsten. Batteribytet är enkelt och görs av hemtjänstpersonalen.
Om det blir problem med låset kontaktar du din hemtjänstutförare som hjälper dig vidare. Om det är akuta problem med låset och du behöver anlita en låssmed kommer kommunen att ersätta dig för dina utlägg om felet beror på det digitala låset.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Salems kommun kan du vända dig till vårt kontaktcenter på 08-532 598 00.