Planbesked

Här får du veta hur du går tillväga för att begära ett planbesked från kommunen och vad beslutet innebär. Att få ett planbesked är ett första steg om du har för avsikt att genomföra en åtgärd som kräver en ny detaljplan eller ändring av en befintlig plan.

Ett planbesked är ett besked från kommunen om de har för avsikt att inleda ett planarbete för din fastighet. Det är viktigt att förstå att ett planbesked inte är ett beslut om att åtgärden är genomförbar, utan snarare en första bedömning av om det finns förutsättningar för att starta ett planarbete. Beskedet kan vara positivt eller negativt och ger en indikation på om du kan gå vidare med ditt projekt.

Planbeskedet är inte juridiskt bindande och kan inte överklagas. Om kommunen är positiv till ett planarbete får du också en uppskattning av när detaljplanen kan antas. Om kommunen inte vill gå vidare med planeringen får du veta skälen till detta.

För att kunna begära ett planbesked måste du ha ett konkret projekt i åtanke och kunna visa att du har rätt att genomföra åtgärden. Det innebär att du antingen äger marken eller har rätt att förfoga över den på annat sätt, exempelvis genom arrende eller liknande.

För att begära ett planbesked måste du lämna in en skriftlig begäran till kommunen. Din begäran måste innehålla följande information:

  • Beskrivning av projektet – Vad är det för typ av åtgärd? Vad ska byggas? Vilken typ av byggnad eller anläggning planeras och i vilken omfattning (exempelvis antal våningar, byggnadsarea, antal lägenheter)?
  • Karta över området – En karta som visar vilket område som berörs av planändringen.
  • Uppgifter om projektet – Praktiska och ekonomiska förutsättningar, exempelvis omständigheter som kan påverka omgivningen (trafik, buller etc.), samt lösningar för VA, dagvatten, parkering och tillfart.
  • Din kontaktinformation – Namn, kontaktuppgifter och underskrift. Om någon annan person agerar ombud eller konsult för dig, ska deras kontaktuppgifter också finnas med.

Det är viktigt att denna information är tydlig och korrekt, även om du tidigare har skickat in material till kommunen för exempelvis bygglov. Karta och fastighetsinformation ska alltid bifogas.

Det finns en kostnad för att begära ett planbesked. Beloppet faktureras av kommunen och varierar beroende på projektets storlek. Kostnaden ligger mellan 24 900 kr och 51 100 kr, oavsett om beskedet blir positivt eller negativt. Om ett planarbete sätts igång kommer du att stå för ytterligare kostnader för själva planläggningen.

Inom Salems kommun finns det lediga tomter. Tomterna kan vara både kommunalt ägda och privat ägda. Använd kartan nedan för att zooma in det område du är intresserad att veta mer om. Här kan du se både priset och storleken på tomten. Tänk på att anmäla dig till tomtkön för att därefter kunna reservera en tomt. De gulmarkerade är tomter där köpekontrakt är skrivet. De grönmarkerade är lediga tomter och de gulgröna är reserverade till ett bestämt datum.

Enligt plan- och bygglagen ska beslut om planbesked fattas inom fyra månader från att kommunen tar emot din begäran. Om det är mycket komplicerade ärenden kan det ta längre tid, men kommunen ska då informera dig om detta.

Skicka din begäran till oss via post.

Salems kommun, miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen, 144 80 Rönninge

Kom ihåg att du måste skriva under din begäran, vilket innebär att kommunen inte kan ta emot ansökningar via e-post.

PlanarkitektPlan- och exploateringsenheten

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Salems kommun kan du vända dig till vårt kontaktcenter på 08-532 598 00.

Publicerad:
Senast uppdaterad: