De lärare som undervisar i modersmål kommer oftast från samma land och kultur som eleverna och har goda kunskaper i svenska språket.
Undervisningen sker på de skolor där lämpliga grupper kan bildas. Undervisningsgrupperna ska om möjligt vara homogena så att eleverna har samma språkkunskaper, för att få kvalitet på undervisningen. Det kan innebära att undervisningen inte sker på elevens skola.
Albanska, arabiska, armeniska, assyriska, bengaliska, bosniska/serbiska/kroatiska, dari, engelska, estniska, finska, franska, grekiska, italienska, litauiska, mandarin, mongoliska, nederländska/flamländska, persiska, polska, portugisiska, rumänska, ryska, spanska, syriska, thailändska, tigrinja, turkiska, tyska, ukrainska, ungerska, urdu och uzbekiska.
Vem har rätt till modersmålsundervisning? Vi berättar om vad lagen säger.
Om en elev är adopterad kan man bortse från kravet att språket är ett dagligt umgängesspråk. Eleven behöver dock ha grundläggande kunskaper i språket.
En elev som tillhör någon av de nationella minoriteterna som är finska, jiddisch, meänkieli, romani chib eller samiska ska erbjudas modersmålsundervisning i elevens nationella minoritetsspråk, (10 kap. 7 § skollagen). Modersmålsundervisning för de nationella minoriteterna skall erbjudas även om språket inte är ett levande språk i hemmet. Kravet att det ska finnas minst fem elever som önskar det språket gäller inte heller för de nationella minoritetsspråken.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Salems kommun kan du vända dig till vårt kontaktcenter på 08-532 598 00.