Dödsfall och begravning

Borgerlig begravning innebär en avskedsceremoni utanför Svenska kyrkan eller annat religiöst samfunds ordning.

Antalet borgerliga begravningar ökar dels för att allt fler lämnar sitt medlemskap i Svenska kyrkan och för att allt fler känner till att det finns som alternativ till Svenska kyrkans begravningsgudstjänst men också för begravning enligt andra trossamfund. Man kan välja borgerlig begravning även om man är medlem i Svenska kyrkan eller i annat trossamfund.

Begravningsavgift betalas av alla skatteskyldiga via skattsedeln, oavsett om man är medlem i Svenska kyrkan eller inte. Avgiften ger rätt till gravplats, gravsättning, kremering, vissa transporter samt lokal för begravnings-ceremoni utan religiösa symboler. Kostnaden för officiant och musik ingår dock inte.

En borgerlig begravningsakt är en stund för samling och avsked utan religiösa inslag, planerad och genomförd i nära samarbete med efterlevande och med fokus på den avlidnes uttalade eller på andra sätt kända önskemål. Det finns ingen fastställd ram. Ceremonin kan genomföras med eller utan stöd av en officiant. Dock gäller begravningslagens föreskrifter i alla delar.

Vad gäller gravsättning, oavsett om det sker i urngrav, askgrav, minneslund eller kistgrav gäller samma förhållningsregler som för kyrkotillhöriga.

Begravningsförrättare

Den som leder en borgerlig begravningsceremoni kallas begravningsförrättare eller officiant. Det finns inga bestämmelser om vem som får förrätta akten. Det kan vara en anhörig, vän eller annan lämplig person. Utomstående officianter kan förmedlas till exempel genom en begravningsbyrå eller förbundet Humanisterna. I Salem finns också en av kommunen utsedd begravningsförrättare.

Kostnad

Vid borgerlig begravning i kommunen faktureras dödsboet en fast avgift samt ersättning för eventuella kostnader som bergravningsförrättaren har i samband med uppdraget, till exempel för resor. Detta gäller endast vid anlitande av kommunens officiant.

Kommunens begravningsförrättareVia växeln

Begravningsombud har till uppgift att granska hur församlingarna tar till vara på de personers intressen som inte tillhör Svenska kyrkan.

Begravningsombuden utses för en tid av fyra kalenderår, räknat från och med den 1 januari året efter att det hållits val till kommunfullmäktige.

När en person avlider ska normalt en så kallad bouppteckning göras. I bouppteckningen redovisas alla den avlidnes tillgångar och skulder. Bouppteckningen ska skickas till Skatteverket.

De tillgångar den avlidne lämnar efter sig kallas för dödsbo. Om dödsboet endast täcker begravningskostnader, och den avlidne inte lämnar någon fast egendom efter sig, kan en dödsboanmälan göras istället för en bouppteckning. Dödsboanmälan skrivs av kommunens dödsboutredare och ska redovisa de tillgångar som den avlidne lämnar efter sig.

När kan en dödsboanmälan göras?

För att en dödsboanmälan ska kunna göras får det inte finnas några pengar kvar när dessa kostnader är betalda:

  • Begravning och gravsten
  • Kostnad för att ta hand om och tömma den avlidnes bostad
  • Kostnader i samband med vård under sjukdom

Det får inte finnas någon fast egendom eller tomträtt i dödsboet. Det innebär att den avlidne inte får ha ägt mark eller haft rätt att nyttja mark som någon annan har ägt.

Dödsboets tillgångar måste förbli orörda under den tid som socialtjänsten gör sin utredning och fram tills beslut fattats om en dödsboanmälan kan göras. De tillgångar som finns i dödsboet ska i första hand användas för att betala begravningskostnaderna.

Om tillgångarna inte räcker för att betala övriga räkningar och skulder som den avlidne lämnat efter sig finns möjlighet att få dessa avskrivna. Det gäller dock inte begravningskostnader eller lån med borgenär.

Om det saknas tillgångar för att bekosta begravning för den avlidne kan dödsboet ha rätt att få ekonomiskt bistånd för hela eller delar av begravningskostnaderna.

När en dödsboanmälan har gjorts

När kommunens dödsboutredare har beslutat att göra en dödsboanmälan måste de långivare som den avlidne varit skyldig pengar till informeras om att dödsboet saknar tillgångar. Långivarna ska också ha en kopia på att dödsboanmälan har registrerats.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Salems kommun kan du vända dig till vårt kontaktcenter på 08-532 598 00.

Publicerad:
Senast uppdaterad: