Salems kommun är sedan den 1 april 2023 delägare i Stockholmsregionens Försäkring AB (SRF) och erbjuder olika typer av försäkringar för invånare, elever och anställda. Här kan du läsa om vilka försäkringar som gäller och hur du anmäler en skada.
Olycksfallsförsäkringen gäller för elever, barn och ungdomar som är inskrivna i kommunal verksamhet eller i verksamheter som kommunen bidrar till. För folkbokförda barn och ungdomar som är inskrivna i skolverksamhet i Salem gäller försäkringen dygnet runt.
En olycksfallsskada definieras som en kroppsskada som uppstår ofrivilligt genom en plötslig yttre händelse. För detaljer om vad som ingår och vilka grupper som omfattas av försäkringen, besök SRF:s hemsida.
Har du drabbats av en patientskada inom vård som utförs i kommunal regi? Skadan kan anmälas direkt till SRF för att söka ersättning.
Samtliga anställda som reser i tjänsten omfattas av kommunens tjänstereseförsäkring. Även elever och praktikanter är försäkrade under studieresor och praktik. Försäkringen tillhandahålls av Europeiska ERV.
Om du har drabbats av en skada ska anmälan göras direkt till försäkringsbolaget. Det är den skadedrabbade själv, eller dennes vårdnadshavare, som gör skadeanmälan.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Salems kommun kan du vända dig till vårt kontaktcenter på 08-532 598 00.