Bilda förening

Så här bildar du en förening

För att starta en förening som är bidragsberättigad måste vissa krav uppfyllas. En sådan förening kan också hyra idrottsanläggningar eller samlingssalar till ett lägre pris.

Möte 

Så här startar du en förening

Önskar du starta en bidragsberättigad förening så behöver du bilda föreningen i några steg.

För att bli en bidragsberättigad förening behöver föreningen ha ett organisationsnummer. Organisationsnummer får föreningen via skatteverket. Se skatteverkets sida för "Starta en ideell förening".

Föreningsregistrering

Följande kriterier måste uppfyllas för att föreningen ska erhålla en registrering i Salems kommun.

  1. Föreningen har ett organisationsnummer hos skatteverket samt ett bankgiro eller plusgiro registrerat på föreningen.
  2. Bedriver verksamhet i demokratiska former, ej har diskriminerande eller våldsförhärligande verksamhet och tillhör statsbidragsberättigad riks- eller distriktsorganisation.
  3. Har minst 10 st registrerade medlemmar boende i Salems kommun. Som medlem räknas den som närmast föregående verksamhetsår erlagt av årsmöte fastställd medlemsavgift.
  4. Har regelbunden verksamhet i Salems kommun.
  5. Föreningar med verksamhet för personer med funktionsnedsättning registreras efter särskild prövning i Kultur- och fritidsnämnden.
  6. Föreningar med verksamhet för barn- och ungdomar behöver vid föreningsregistrering uppge att föreningen känner till barnkonventionen och barnets rättigheter.
  7. Föreningar och organisationer som ej uppfyller ovanstående villkor kan efter särskild prövning av Kultur- och fritidsnämnden registreras.

Uppfyller föreningen punkterna kan föreningen påbörja registrering i Salems kommuns boknings och bidragssystem. Se steg 3.

 

Så här påbörjar du registrering i Salems kommun

  1. Personen som ska göra registreringen loggar in med Bank-ID. Klicka på länk nedan.
  2. Klicka på "Vita gubben" uppe till höger och vidare på Inställningar. Lägg in kunduppgifterna och klicka på Spara längst ner.
  3. Klicka igen på "Vita Gubben" uppe till höger och vidare på Ansök om att bli kund.
  4. Klicka på Ny ansökning uppe till vänster på sidan. Välj “Förening” på kundtyp och fyll i uppgifterna,
  5. När alla uppgifter är ifyllda godkänner du längst ner på sidan och klickar på Skicka in.
  6. Vi godkänner sedan föreningen/företaget eller ber om komplettering. Ni får sedan vidare instruktioner hur ni slutför registreringen.
  7. Vi behöver också ett intyg från styrelsen, underskrivet av 2 st styrelseledamöter där det står vem som får göra den första registreringen.
    Det här laddar ni upp under “Filer - Lägg till som filer” direkt vid registreringen.
FritidskonsulentKultur- och fritidsförvaltningen

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Salems kommun kan du vända dig till vårt kontaktcenter på 08-532 598 00.

Publicerad:
Senast uppdaterad: