Upphandling och inköp

Vill du bli leverantör till kommunen eller något av våra bolag? Då ska du delta i en offentlig upphandling. Den sker enligt Lagen om offentlig upphandling (LOU) och kommunens upphandlingspolicy.

Salems kommun samarbetar med Telge Inköp AB om upphandlingar. För att kunna lämna anbud och vinna en upphandling hos Telge Inköp behöver du registrera ett konto hos Mercell TendSign.

På Mercell TendSigns webbplats hittar du alla aktuella upphandlingar och även nummer till deras kundsupport. Om du mot förmodan inte får svar på dina frågor där kan du också kontakta ansvarig inköpare för upphandlingen hos Telge Inköp på kontaktuppgifterna nedan.

Telefon: 08-550 225 72

Vanliga frågor och svar om upphandlingar

Varför måste kommunen upphandla?

Telge Inköp AB upphandlar varor och tjänster för Salems kommun till stora värden och för att på bästa sätt ta tillvara konkurrensen på markna­den och hushålla med skattemedlen måste kommunen och andra offentliga myndigheter följa lagen om offentlig upphandling (LOU).

Hur genomför kommunen sina upphandlingar?

Telge Inköp AB hanterar samtliga upphandlingar för Salems kommun. För att administrera frågor och dokument som rör kommunens samtliga upphandlingar används verktyget Mercell TendSign.

Hur lämnas anbud?

Hela anbudsprocessen är elektronisk och sköts i Mercell TendSign. Det är kostnadsfritt att lämna anbud. Aktuella annonser och förfrågningsunderlag fås vid registrering i Mercell TendSign. Eventuella frågor och svar samt kompletteringar sköts i systemet. Notera att det är anbudsgivarens ansvar att hålla sig uppdaterad om aktuell information angående respek­tive upphandling.

Var hittar jag aktuella upphandlingar?

Du hittar alla aktuella upphandlingar på Telge Inköps hemsida.

Kan man överklaga en avslutad upphandling?

En överklagan görs till förvaltnings­rätten i det område där upphandlingen genomförts. Överklagande av en offentlig upphandling ska senast ske inom tidsfristen för avtalsspärr, det vill säga inom tio dagar från dagen för tilldelnings­beslutet. Kopior från redan avslutade upp­handlingar kan du beställa genom att mejla Telge Inköp. Priset på kopiorna sätts efter kommunens debiteringspolicy.

Vad är en direktupphandling?

Om kommunen ska köpa in en vara eller tjänst som totalt understiger 700 000 kronor under en 4-års period kan detta göras via en så kallad direktupphandling. En direktupphandling innebär att vi inte behöver annonsera upphandlingen utan kan fråga ett antal leve­rantörer direkt om offert. En direktupphandling kan göras direkt av verksamheten som ska köpa in varan eller tjänsten. Om upphand­lingen överstiger beloppsgränsen måste upphandlingen annonseras och ske via Telge Inköp.

Mer information

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Salems kommun kan du vända dig till vårt kontaktcenter på 08-532 598 00.

Publicerad:
Senast uppdaterad: