Stöd i skolan

Elevhälsan ger eleverna tillgång till skolläkare, skolsköterska, kurator, psykolog och specialpedagogiska insatser.

Elevhälsan ger eleverna tillgång till skolläkare, skolsköterska, kurator, psykolog och specialpedagogiska insatser.

Elevhälsan ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande och stödja elevernas utveckling mot skolans mål. Varje skola har elevhälsoteam, där ingår rektor, skolsköterska, skolläkare, kurator, skolpsykolog och specialpedagog. För elever i högstadie- och gymnasieskola finns även tillgång till studie- och yrkesvägledare. Elevhälsan har sekretess enligt sekretesslagen.

Skolans rektor har ansvar för elevhälsan på skolan. Det betyder att det är rektor som

  • beslutar om stöd och åtgärdsprogram
  • ser till att elevens behov utreds och att eleven får särskilt stöd när det finns risk för att en elev inte klarar skolans kunskapsmål
  • ser till att dokumentera utredningar, åtgärder och utvärderingar.

Elevhälsans medicinska insats består av skolsköterska och skolläkare. Varje skola har en skolsköterska som erbjuder eleverna ett hälsobesök och vaccinationer. Genom hälsobesöken kan skolsköterskan följa varje elevs hälsa och utveckling samt ge råd om en hälsosam livsstil.

Skolsköterska och skolläkare remitterar vid behov elever vidare för ytterligare bedömning, exempelvis för syn- eller hörselkontroll, utredning av läs- och skrivsvårigheter eller för utredning av koncentrationssvårigheter.

Skolsköterskan och skolläkaren har tystnadsplikt.

Om du önskar ta del av uppgifter från din medicinska journal kontaktar du skolans skolsköterska. Om du slutat grundskolan eller gymnasiet och behöver uppgifter om exempelvis vaccinationer kan du vända dig till Barn-och utbildningsförvaltningen.

Kuratorn finns för eleverna och erbjuder stödsamtal. Kuratorn kan även erbjuda stöd i grupp, i klass eller till andra viktiga personer i elevens närhet. Elever, vårdnadshavare eller skolans personal kan kontakta kurator för ett besök.

Skolpsykologen erbjuder stöd om elevens skolsituation och inlärning och kan hjälpa till med utredning för att få svar på frågor som rör elevens skolsituation. Skolpsykologen kan även hjälpa eleven vidare till andra vårdenheter om det skulle behövas. Det kan till exempel vara till barn- och ungdomspsykiatrin (BUP).

Alla psykologer har tystnadsplikt. Salems kommuns skolpsykologer är anställda centralt men deltar i elevhälsoteamet och elevhälsoarbetet på respektive skola. Vid behov stöttar skolpsykologerna även de kommunala förskolorna med handledning.

Specialpedagogen arbetar med eleven och elevens lärare för att eleven ska få den hjälp som behövs för att nå skolans kunskapskrav i alla ämnen. Om eleven har svårigheter i sitt skolarbete hjälper specialpedagogen till med att göra en utredning som ska ge en så bra bild som möjligt av vilken hjälp eleven behöver. Specialläraren kan ge eleven enskilt stöd eller stöd i mindre grupp.

Om utredningen visar att eleven har ett behov av särskilt stöd så ska elevens behov kartläggas och insatserna sammanställas i ett åtgärdsprogram. Elev och vårdnadshavare ska vara delaktiga när åtgärdsprogrammet upprättas.

 

Åtgärdsprogrammet ska innehålla:

  • en beskrivning av elevens behov av särskilt stöd
  • information om vilka åtgärder som ska ingå
  • information om när stödet ska följas upp och utvärderas och vem som ska följa upp och utvärderas.

Både fristående och kommunala verksamheter ska inom ramen för sina ordinarie resurser kunna ge stöd åt flertalet barn/elever. Detta innebär att de allra flesta elevers/barns eventuella behov av särskilt stöd ska täckas av grundbeloppet (skolpengen).

I skollagen (8 kap, 32 §, 10 kap, 39 §) samt gymnasieförordningen (13 kap, 7 §) framgår att kommunen i vissa fall ska betala ett tilläggsbelopp utöver grundbeloppet för barn/elev som har ett omfattande behov av extraordinära stödinsatser.

 

Rektors ansvar

Rektor ansvarar alltid för att elever får det stöd som de har rätt till. Stödinsatser kan inte villkoras med ett beviljat tilläggsbelopp och således kan verksamheter inte ansöka om tilläggsbelopp innan stödet har satts in. (3 kap. 7 § Skollagen)

 

Tilläggsbelopp ges endast i undantagsfall

Möjligheterna att beviljas tilläggsbelopp för elever i behov av extraordinära stödinsatser är mycket begränsade. Eftersom tilläggsbelopp endast ska lämnas i undantagsfall är kravet för att ersättningen ska utgå högt ställt. Tilläggsbelopp utgår endast för stödåtgärder som går väsentligt utöver vad som ersätts genom grundbeloppet. För att kommunen ska komma till slutsatsen att det är fråga om ett extraordinärt stödbehov ska förskolans/skolans utredning klart visa att så är fallet. Det är alltid barnets/elevens individuella stödbehov som är underlag för bedömning av rätt till tilläggsbelopp. Ett barns/elevs eventuella diagnos är i sig inte utslagsgivande.

 

Rutin för ansökan om tilläggsbelopp

Det är förskolan eller skolan där barnet eller eleven är inskriven som kan göra en ansökan om tilläggsbelopp, inte vårdnadshavarna. För att en ansökan om tilläggsbelopp ska kunna behandlas finns det mycket information som måste finnas med. Det är därför viktigt att läsa igenom och ha kännedom om Salems kommuns rutiner för ansökan om tilläggsbelopp. Ansökan görs digitalt.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Salems kommun kan du vända dig till vårt kontaktcenter på 08-532 598 00.

Publicerad:
Senast uppdaterad: