Förtroendevald i Salems kommun
Här hittar du mer information för dig som förtroendevald i Salems kommun, bland annat blanketter för begäran om sammanträdesarvode, kilometerersättning och begäran om förlorad arbetsinkomst.
Reglementen
På sidan Styrande dokument hittar du information om kommunfullmäktiges arbetsordning samt nämndernas reglementen.
Registrera ditt bankkonto hos Swedbank
Swedbank administrerar våra utbetalningar. Om du inte registrerar ditt bankkonto hos Swedbank får du hem en utbetalningsavi. Du behöver inte ha ett bankkonto hos Swedbank.
Arvode
Kommun/nämndsekreterarna ser till att du som förtroendevald får ditt sammanträdesarvode efter fullmäktige-, nämnd- och utskottssammanträden, samt för näringslivskommittén och råd. Detta administreras via kommunens förtroendemannaregister Troman. För att se vilka arvoden som har betalats ut kan du logga in med Bank-ID i Troman.
Begäran om ersättning
För att ett sammanträdesarvode ska utbetalas för övriga sammanträden krävs ett fullmäktige- eller nämndbeslut. Du lämnar in din begäran om sammanträdesarvode via Troman. Detta har ersatt tidigare pappersblanketter. När du registrerar ditt anspråk i Troman, är det viktigt att du är tydlig med hur du benämner mötet. Det räcker inte att skriva "möte" utan skriv "möte med xxx om xxx". Du behöver också bifoga ett underlag för mötet, såsom en inbjudan, ett program eller en kalenderbokning.
Du kan också begära andra typer av ersättningar via Troman såsom förlorad arbetsinkomst, reseersättning och övrigt som definieras i kommunens reglemente för ersättningar till förtroendevalda. Det är viktigt att det också framgår om du söker både sammanträdesarvode och begär ersättning för förlorad arbetsinkomst.
Möten ska i första hand läggas utanför arbetstid, men om det inte är möjligt och du måste begära tjänstledigt från din arbetsgivare, har du möjlighet att begära förlorad arbetsinkomst. Vid begäran av förlorad arbetsinkomst behöver du skicka ett löneintyg där din timlön framgår till kommunsekreteraren som sedan lägger in din timlön i Troman. Det räcker med ett intyg så länge lönen är densamma, du behöver sedan inte bifoga lönespecifikationer vid varje tillfälle. Det är viktigt att du kan visa att ett löneavdrag verkligen har gjorts vid en kontroll de gånger du ansöker om förlorad arbetsinkomst.
Begäran om reseersättning kan enligt reglementet inte göras för resor inom kommunen. För resor till annan ort så ska i första hand resor göras kommunalt enligt kommunens resepolicy. För resor längre bort använder sig kommunen av en upphandlad resebyrå, kontakta kommunsekreteraren om en sådan resa blir aktuell.
Dina anspråk godkänns eller avslås sedan av sekreteraren eller av attestanten. Vid avslag har du möjlighet att komplettera eller korrigera dina anspråk och ansöka igen.
De årsarvoden som betalas ut till vissa befattningar hanteras inte via Troman. Du kan se dina totala utbetalningar via Swedbank men det är tyvärr inte lika överskådligt som Troman.
Preliminär A-skattsedel när du är ny förtroendevald
För att vi ska kunna dra rätt skatt måste du lämna in en preliminär A-skattsedel till oss. Enklast beställer du den via Skatteverket.
Mejla din skattesedel till löneenheten på Håbo kommun. Om du vill att vi ska dra mer skatt än tabellskatt måste detta meddelas lönenheten. Då behöver du inkomma med ett jämkningsunderlag från Skatteverket eller meddela om du vill betala in extraskatt (meddela summa som ska dras per månad).
Möten, handlingar och protokoll
Förtroendevalda som har mandat i fullmäktige har möjlighet att boka lokaler för politiska möten i kommunen efter kontorstid utan kostnad. Detta görs i kommunens mötesbokningssystem R-bok Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. De som har behörighet att boka lokaler är fullmäktiges gruppledare och de politiska sekreterarna.
Steg 1
Gå in på Rbok via salem.rbok.se. Länk till annan webbplats.
- Logga in med ditt vanliga inlogg (AD-konto) för kommunen alt. bank-id om du inte är uppkopplad mot kommunens nät.
- Välj din enhet/förvaltning, (KSF- Politikermöten)
- Klicka på “vita gubben” uppe till höger och välj Inställningar,
- Lägg in ditt telefonnummer och e-postadress och klicka på Spara längst ner.
Steg 2
- För att göra en bokning loggar du in på Rbok.
- Välj din enhet/förvaltning. Obs, om du väljer att boka via dina privata uppgifter kommer bokningen innefatta en avgift.
- Klicka på Boka i vänstermenyn,
- Välj lokalen du ska boka och klicka på den runda blå cirkeln nere till höger,
- Gå till rätt datum i kalendern och klicka på tiden. Klicka på blå cirkeln nere till höger,
- Välj Ny tid,
- Kontrollera att datum och tid är rätt,
- Godkänn bokningsvillkor och lägg i kundvagn,
- Gå till kundvagn och skicka in.
Kontrollera befintliga bokningar
- Logga in på Rbok,
- Välj din enhet/förvaltning,
- Gå till vänstermenyn, välj Bokningar.
Avboka lokal
Kom ihåg att avboka lokaler om du inte ska nyttja dem. Avbokning kan göras fram till 3 dagar innan den bokade tiden.
- Logga in på Rbok,
- Välj din enhet/förvaltning,
- Klicka på Bokningar och vidare på Listor i vänstermenyn,
- Välj datumet du vill avboka och klicka på pennan,
- Gå längst ner i fönstret och klicka på Avboka. Klart!
Förtroendevalda i Salems kommun har tillgång till handlingarna via Assistenten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Du behöver logga in med bank-ID.
Här hittar du kommunfullmäktiges och nämndernas publicerade handlingar och protokoll på kommunens webbplats:
Inträdesordning
Om något parti med ledamotplats är frånvarande så har kommunfullmäktige beslutat i vilken ordning ersättare ska väljas in i nämnd. Inträdesordningen gäller ej på fullmäktiges sammanträden, ej heller på utskottssammanträden såsom KSAU och SNUS.
Avsägelser och fyllnadsval
Om du vill lämna ett uppdrag som förtroendevald kan du begära avsägelse genom att skicka ett e-postmeddelande från din Salemsmejl till kommunsekreteraren eller inkomma med en underskriven begäran till kommunen.
Om det gäller en plats i fullmäktige eller ett uppdrag där du är vald av fullmäktige så behandlas din avsägelse vid följande fullmäktigesammanträde. Om det gäller en plats i fullmäktige begär förvaltningen sedan en ny sammanärkning hos länsstyrelsen där beslut fattas vem som tilldelas den vakanta platsen. Om det gäller en plats som väljs av fullmäktige har fullmäktige möjlighet att göra ett fyllnadsval vid samma sammanträde. Några utskott, såsom KSAU och SNUS, väljs på nämndnivå. Avsägelser och fyllnadsval behandlas på samma sätt vid nämndsammanträde.
Försök att alltid meddela din avsägelse i god tid, detta är extra viktigt om det gäller en post med årsarvoden, eftersom dessa utbetalningar registreras i god tid. Annars riskeras du att bli återbetalningsskyldig.
Information till partierna inför val
För att sätta upp valaffischer krävs tillstånd.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Salems kommun kan du vända dig till vårt kontaktcenter på 08-532 598 00.