Valfrihet/LOV
Salems kommun tillämpar valfrihetssystem inom hemtjänsten. Det betyder att du själv kan välja vilken av kommunens godkända leverantörer av hemtjänst du vill ha till att utföra din hemtjänst.
Det är frivilligt om du vill göra ett aktivt val eller inte. Valet är ditt! Du som har hemtjänst idag och är nöjd med den behöver inte göra något. Din hemtjänst fortsätter som tidigare. Du som har hemtjänst idag och vill byta utförare kan göra det. Du kan byta utförare när som helst.
Skicka in din valblankett till Socialförvaltningen, Salems kommun, 144 80 Rönninge, eller kontakta din biståndshandläggare.
I högerkolumnen på denna sida kan du hitta varje godkänd leverantörs presentationsblad. Presentationsbladen innehåller kontaktuppgifter till varje leverantör, i fall du vill ställa frågor eller komma i kontakt med dem.
Du kan också ringa till kommunens växel på 08-532 598 00 och få information hemskickad eller prata med din biståndshandläggare.
Du som är företagare och vill leverera hemtjänst i Salem
Företag som vill utföra hemtjänst kan ansöka om godkännande hos Salems kommun. Utförare måste uppfylla ett antal krav som kommunen fastställt i ett förfrågningsunderlag. Du kan läsa mer på Upphandlingsmyndigheten/hitta-lov-uppdrag och i dokumenten till höger.
Tillstånd från IVO
Det krävs tillstånd från Inspektionen för vård och omsorg, IVO, för att få bedriva hemtjänst. Tillståndet måste vara klart innan du skickar in din ansökan till Salems kommun. Läs mer hos IVO.
Senast uppdaterad 23 maj 2024