Stöd och omsorg

Nu är vänskapsbänkarna på plats

Under den soliga måndagsförmiddagen var det äntligen dags att inviga våra fem vänskapsbänkar! Vänskapsbänkarna är en plats för samtal och en symbol för gemenskap, omtanke och modet att våga fråga.

nyhetsbild

Vänskapsbänkarna påminner oss om att det går att mötas och prata, även med någon man inte känner sedan tidigare. När du sätter dig vid en bänk visar du att du är öppen för kontakt – ett enkelt hej eller ett längre samtal kan göra stor skillnad.

Under invigningen sa Wictoria Berglund (C), tekniska nämndens ordförande, och Bo Selander (M), några ord och klippte därefter bandet tillsammans för att inviga bänkarna. De fina och färgglada skyltarna har våra duktiga arbetstagare på daglig verksamhet tagit fram!

– Trygghet och gemenskap byggs i mötet mellan människor. Vänskapsbänken är en symbol för det, en påminnelse om att se varandra - att det finns plats för en till, sa Wictoria Berglund (C).

– Jag hoppas dessa bänkar kommer leda till nya samtal och som kanske även leder till en ny vänskap, sa Bo Selander (M) under invigningen.

Var finns bänkarna?

Under hösten 2025 frågade vi våra invånare var de tyckte att vänskapsbänkarna borde placeras. Fem platser valdes ut:

  • Parken vid Sanatorievägen i Söderby,
  • Plaskdammsparken i Salems centrum,
  • Gångvägen utanför fritidsgården Huset,
  • Skönviksparken i Rönninge,
  • Promenadstråket i skogspartiet invid Noblaskolan i Rönninge.

Ta del av bildspel från invigningen nedan

Gul vänskapsbänk med färgglad skylt
Vänskapsbänkarnas färgglada skyltar har tagits fram av våra duktiga arbetstagare på daglig verksamhet.

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Salems kommun kan du vända dig till vårt kontaktcenter på 08-532 598 00.

Publicerad:
Senast uppdaterad: