Krisledningsnämnden

Krisledningsnämndens uppgift är att fungera som kommunens ledningsfunktion vid extraordinära händelser. Nämnden träder bara i funktion i samband med sådana händelser.

När aktiveras krisledningsnämnden?

Nämnden träder bara i funktion vid extraordinära händelser. Med extraordinär händelse menas en sådan händelse som avviker från det normala, innebär en allvarlig störning eller medför överhängande risk för en allvarlig störning i viktiga samhällsfunktioner och kräver skyndsamma insatser av kommunen.

Alla kommuner är skyldiga att inrätta en krisledningsnämnd, och varje enskild kommun avgör nämndens befogenheter. Syftet är att skapa möjligheter till snabba beslut i en extrem situation.

Vilka sitter i krisledningsnämnden?

Det är kommunfullmäktige som beslutar vilka som ingår i krisledningsnämnden. Kommunstyrelsens ordförande är även ordförande i krisledningsnämnden.

Ordförande

Arne Närström (S)

1:e vice ordförande

Rickard Livén (M)

2:e vice ordförande

Wictoria Berglund (C)

Ordinarie ledamöter

Rickard Livén (M), Wictoria Berglund (C), Arne Närström (S)

Ersättare

Åsa Dahl (L), Pernilla Schubert (KD), Andreas Dahl (S)

Vilken befogenhet har nämnden?

Vid en kris kan krisledningsnämnden ta över ansvaret för alla verksamheter som finns i kommunen och därmed besluta om nödvändiga åtgärder. Nämndens beslut rapporteras till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. I Salem biträds nämnden av en krisledningsgrupp bestående av tjänstemän från kommunens olika förvaltningar och leds av kommundirektör Mats Bergström.

Arne Närström, kommunstyrelsens ordförande tillika krisledningsnämndens ordförande. Foto: Pär Olsson

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Här kan du lämna feedback om informationen på sidan. Har du frågor eller vill komma i kontakt med Salems kommun kan du vända dig till vårt kontaktcenter på 08-532 598 00.

Publicerad:
Senast uppdaterad: