Vanliga frågor och svar
Visar bara frågor & svar från Bygga bo & miljö.
Vilken typ av nybyggnadskarta behöver jag som underlag till situationsplanen som bifogas till bygglovsansökan?
Det finns två typer av karta: nybyggnadskarta och ett utdrag ur baskartan. Vilken typ av karta du behöver styrs av vad du planerar att bygga. Kontakta alltid Bygglovsavdelningen innan du beställer kartan, för att få veta vilken av de två kartorna som behövs för din bygglovsansökan. Beställ sedan kartan från Plan- och Exploateringsenheten. Debitering sker enligt prislista som fastslagits av Bygg- och miljönämnden.
Jag vill starta ett eget livsmedelsföretag. Hur ska jag gå tillväga?
Du behöver fylla i en anmälnings- samt riskklassningsblankett och skicka/lämna in den till bygg- och miljöenheten. Adressen står på anmälningsblanketten. Du ansöker via kommunens e-tjänsteplattform.
Alla livsmedelverksamheter måste uppfylla kraven enligt livsmedelslagstiftningen bland annat gällande livsmedelshygien. De nationella branschriktlinjerna kan vara till stor hjälp.
Behövs bygglov för inglasning av balkong?
Ja! Endast fasadritning där den aktuella balkongen är markerad behöver bifogas i ansökan. För flerfamiljshus är det hyresvärden eller bostadsrättsföreningen som söker bygglov.
Behövs bygglov för en skylt?
Bygglov krävs för att sätta upp eller väsentligt ändra en skylt eller en ljusanordning.
Behövs bygglov för inglasning av altan?
Ja! Att glasa in en altan är alltid bygglovspliktigt och kräver att det finns byggrätt för dess yta.
Vad får jag bygga med "attefallsregeln"?
I bostadshusets omedelbara närhet får du utan bygglov;
Observera att dessa åtgärder är anmälningspliktiga.
- Uppföra fristående komplementbyggnader eller mindre bostad om max 30 kvadratmeter byggnadsarea.
- Göra en tillbyggnad på 15 kvadratmeter bruttoarea i anslutning till huvudbyggnaden.
- Bygga två takkupor: Obs! två takkupor får max finnas på byggnaden och åtgärden får endast utföras om den inte innebära någon inverkan på bärande konstruktion.
- Inreda ytterligare en bostad i befintlig huvudbyggnad.
Det finns inte någon begränsning av antalet komplementbyggnader så länge den totala arean inte överstiger 30 kvadratmeter. Den högsta höjden från marken till taknock får vara 4,0 meter. Byggnaden eller byggnaderna får inte placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter utan grannes medgivande.
Vad kostar ett bygglov?
Kostnaderna för bygglovshandläggningen beräknas med kommunens taxa som grund. Avgiften varierar beroende på byggnadens storlek, eventuella planavvikelser, behov av extra samrådsmöten med kommunen, mm. Besök vår sida "Taxor och avgifter" för aktuell information.
Hur överklagar jag bygg- och miljönämndens beslut?
Om du inte är nöjda med bygg- och miljönämndens beslut kan beslutet överklagas enligt 43 § förvaltningslagen (2017:900). En överklagan ska alltid göras skriftligen.
Nämnden prövar om ditt överklagande har kommit in i rätt tid. Har överklagandet kommit in i rätt tid, kommer handlingarna att skickas vidare till Länsstyrelsen i Stockholm om inte nämnden ändrar beslutet till det sätt som ni begär. Besvärshänvisning.
Vad har kommunen för timtaxa för livsmedelskontroll?
Timtaxan för den årliga kontrollen är 1472 SEK och för uppföljande kontroll 1472 SEK per timme.
Vad kostar det att registrera en ny livsmedelsanläggning?
För att registrera en ny livsmedelsanläggning tas en avgift ut enligt Livsmedelsverkets förordning (SLVFS 2006:1166).
Avgiften är två timmars handläggningstid och kostar 2944 kr.
Golvbrunn i garage?
Privata villagarage, som nyuppförs och ligger inom verksamhetsområde för vatten och avlopp ska som regel inte ha golvbrunn. Eftersom fordon ska tvättas hos fordonstvättar med extra reningssteg finns det ingen anledning för garage att ha golvavlopp kopplat till det kommunala spillvattennätet. Smältvatten som uppkommer i garaget ska inte avledas till spillvattennätet eftersom det inte innehåller några behandlingsbara näringsämnen. Det finns också en risk att dagvatten kan tränga in i källaren/garaget vid kraftigt regn. Garage ska i första hand torrstädas genom sopning. Är det blött kan man skrapa ut vatten och grus.
Finns det särskilda omständigheter (t.ex. yrkesmässiga ändamål) som gör att golvbrunn behövs i garaget ska oljeavskiljare installeras. Oljeavskiljaren ska uppfylla Salems kommuns riktlinjer för oljeavskiljare.
Om garaget ligger utanför kommunalt verksamhetsområde ska miljöenheten göra en bedömning av vilka skyddsåtgärder som kan vara nödvändiga. Brunnen ska inte vara kopplad till den enskilda avloppsanläggningen.
Hur mycket kostar vatten och kan jag få kompensation/avdrag från min vattenfaktura vid läckage?
Vatten kostar 22,75 kronor/m3 inklusive moms, och består av 45 % för vatten och 55 % för spillvatten. TAXAn är gällande från 2019-01-01.
Salems kommun kan kompensera för hälften av mängden spillt vatten vid läckage om situationen varit så att man inte kunde upptäcka läckaget i god tid och det uppstått en betydande skada. Enligt kommunens allmänna bestämmelser för användande av allmän vatten och avloppsanläggning så vilar ansvaret för fastighetens VA-anläggningar hos fastighetsägaren.
Hur mycket kostar vatten och kan jag få kompensation/avdrag från min vattenfaktura vid läckage?
Vatten kostar 22,75 kronor/m3 inklusive moms, och består av 45 % för vatten och 55 % för spillvatten. TAXAn är gällande från 2019-01-01.
Salems kommun kan kompensera för hälften av mängden spillt vatten vid läckage om situationen varit så att man inte kunde upptäcka läckaget i god tid och det uppstått en betydande skada. Enligt kommunens allmänna bestämmelser för användande av allmän vatten och avloppsanläggning så vilar ansvaret för fastighetens VA-anläggningar hos fastighetsägaren.
Vad kostar det att ansluta sig till kommunalt VA?
Det finns en, av kommunfullmäktige, beslutad taxa som reglerar anläggningsavgiften (kostnad för anslutning). Avgiften består av en servisavgift, förbindelsepunktsavgift, en lägenhetsavgift samt en avgift per kvm tomtyta. Kostnaden varierar alltså beroende på hur stor tomt man har. För att få en exakt kostnad för sin anläggningsavgift kan man kontakta kommunen.
Jag tänker sälja grillad korv, hamburgare, chips och läsk på till exempel klassfester och samlingar för skolklasser enstaka gånger om året. Behöver jag registrera min verksamhet?
Enligt livsmedelslagstiftningen behöver din livsmedelsverksamhet registreras om den har en viss kontinuitet och viss organisation. Om livsmedelsverksamheten sker tillfälligt vid några få tillfällen om året kan detta ske utan registrering.
Det är viktigt att tänka på att även om du inte behöver registrera din tillfälliga verksamhet, är det ditt ansvar att ha tillräckliga kunskaper i livsmedelshygien och hantera livsmedel säkert. För att få mer information om livsmedelshygien kan du läsa de nationella branschriktlinjerna, dessa kan du läsa på Livsmedelsverkets hemsida.
Livsmedelsverkets branschriktlinjer
Om du är osäker vad som gäller för din verksamhet, ta gärna kontakt med Bygg- och miljöenheten på Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen.
Vilka regler gäller för hur min livsmedelsanläggning ska vara utformad?
Bygg- och miljönämnden kan endast lämna generella råd om utformning av lokaler. Det innebär att du som livsmedelsföretagare själv måste ta ett större ansvar för att verksamheten uppfyller de krav som livsmedelslagstiftningen ställer. Behöver du mer detaljerad hjälp får du kontakta en konsult som kan hjälpa dig.
Vart hittar jag branschriktlinjer för min livsmedelsverksamhet?
Branschriktlinjer finns listade på Livsmedelsverkets hemsida per ämnesområde.
Vad är en livsmedelsanläggning?
En livsmedelsanläggning är en plats där livsmedelsföretagen bedriver sin verksamhet. Exempelvis är en restaurang och en butik livsmedelsanläggningar. Även ett marknadsstånd, ett importkontor och ett transportfordon kan vara livsmedelsanläggningar.
Vad är ett livsmedelsföretag?
Ett livsmedelsföretag är ett privat eller offentligt företag som (med eller utan vinstsyfte) bedriver livsmedelsverksamhet. Även privatpersoner och föreningar kan räknas som livsmedelsföretag enligt livsmedelslagstiftningen.
Hur ofta måste man byta vattenmätare?
För mindre hus byter man vattenmätare ungefär vart 10e år. Kommunen äger vattenmätaren och den byts alltid av kommunen. Tänkt på att lämna plats kring din vattenmätare för att underlätta avläsning.
Tänk på att vid frost kan vattenmätaren frysa. Då är det upp till fastighetsägaren att skydda denna. Utbyte av en fryst vattenmätare måste alltid beställas från kommunen och fastighetsägaren svarar då för kostnaderna.
Varför är vårt dricksvatten suddigt eller brunt?
Om dricksvattnet ur kranen är grått eller mjölk-likande suddig kan det tyda på att det finns luft i vatten vilket kommer från lite varmare vatten via små luftbubblor. Häller man upp vattnet i ett glas klarnar det nedifrån och upp efter några minuter när samtliga bubblor tagit sig till ytan.
En brun färg på drickvattnet föranleds oftast från rost i ledningar. Vanligtvis uppstår brunt vatten när det varit ett avbrott eller en vattenavstängning då ny rost lossnat från ledningarna. Pröva att spola vatten ur kranen under en stund så försvinner den bruna färgen efter ett tag.
Vad innebär hårt och mjukt vatten?
Om vatten är hårt eller mjukt beror på hur mycket kalcium- och magnesiumjoner det innehåller. I Sverige anges hårdhet i tyska hårdhetsgrader (dH). Vatten med en hög halt av dessa joner (över 5dH) kallas hårt vatten och vatten med låg halt (under 5dH) av dessa joner kallas mjukt vatten.
Hårdheten har betydelse bland annat vid dosering av tvättmedel. Om du har mjukt vatten behöver du mindre tvättmedel än om du har hårt vatten. Tänk på miljön och dosera inte mer tvättmedel än du behöver. Se tillverkarens rekommendationer på tvättmedelspaketen för exakta uppgifter.
Behövs bygglov för altan?
Du behöver inte söka bygglov om golvet placeras under 50 centimeters höjd.
Det som är avgörande för om en altan kräver lov eller inte är om altanen innebär en volymökning eller väsentlig ändring av fasaden. Det spelar ingen roll om utrymmet under är tänkt att användas som förråd eller om det fylls ut med jord. Om altanen är högre än 1,2 meter bör du skicka in bygglovsansökan. Bygglovsenheten gör en bedömning om altanen räknas som tillbyggnad. Tak över altan, om det är större än 15 kvadratmeter, kräver alltid bygglov.
Behövs bygglov för pool?
Bygglov krävs inte för en nedgrävd pool. Däremot krävs marklov om du förändrar omgivande mark mer än plus/minus 50 centimeter. Du är ansvarig för att säkerhetskraven uppfylls. Antingen måste poolen ha ett staket på minst 0,9 meter som ansluter till marken samt inte medger klättring eller så måste poolen täckas med en skyddstäckning. Plank, pooltak eller mur i anslutning till poolen kräver bygglov.
Behöver jag bygglov för eldstad/braskamin?
Nej, du behöver inte bygglov, men en anmälan för eldstad.
Bifoga fasadritningar som visar skorstenens inverkan på byggnadens utseende samt planritning som visar eldstadens placering. Viktigt att tänka på är att skorstenshöjden ska överstiga taknocken samt överstiga takbeläggningen med minst en meter. Din eldstad måste vara typ- och miljögodkänd. Kontrollera gärna med skorstensfejarmästaren om vilken höjd på skorsten du måste ha.
När får jag slutbesked?
När kontrollplanens punkter är utförda intygas detta av den kontrollansvarige eller i mindre ärenden av byggherren genom påskrift och skickas in till bygg- och miljöenheten tillsammans med andra handlingar som begärts. Kontoret utfärdar ett slutbesked som "kvitto" på att beslutade kontroller utförts.
Vad är en kontrollplan?
En kontrollplan är ett dokument som beskriver de kontrollmoment byggherren skall kontrollera vid ett projekt. Byggherren ska se till att det finns en kontrollplan för den byggnadsåtgärd som ska göras.
En enkel kontrollplan används i mindre ärenden där byggherren kan utföra egenkontroll av projektet. Byggherren godkänner förslag till kontrollplan, signerar denna och förbinder sig därmed att utföra kontrollplanens kontrollpunkter vid byggnadsarbetet.
En kontrollplan krävs för alla ärenden.
Får byggnadsarbetet påbörjas innan bygglovet är färdigbehandlat?
Nej! Innan byggnadsarbetet får påbörjas ska bygglov beviljas och startbesked lämnas.
Hur lång tid tar handläggningen av bygglov?
Handläggningstiden får vara max 10 veckor från det att handlingarna är kompletta.
Snabbast handläggning sker med fullständiga handlingar. Projekt med avvikelse från detaljplan tar normalt längre tid än de som är förenliga med detaljplan.
Måste grannarna tillfrågas när jag söker bygglov?
Grannarna ska höras om ansökan avviker från gällande detaljplanebestämmelser eller om ansökan avser en större åtgärd utanför detaljplanelagt område. Det är kommunen som ansvarar för grannhörandet.
Hur nära tomtgräns får jag bygga?
Det finns reglerat i gällande detaljplan. Normalt får du inte bygga närmare än 4,5 meter från tomtgräns och 6 meter från gata.
Vad får jag bygga med friggebodsregeln?
I bostadshusets omedelbara närhet får du utan bygglov uppföra fristående komplementbyggnader på upp till 15 kvadratmeter, så kallade friggebodar.
Det finns inte någon begränsning av antalet bodar så länge den totala arean inte överstigen 15 kvadratmeter. Den största höjden från mark till taknock får vara 3 meter. Byggnaden eller byggnaderna får inte placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter utan bygglov.
Vad får jag bygga utan bygglov och utan anmälan?
Följande gäller inom en fastighet med en- eller tvåbostadshus, inte närmare tomtgräns än 4,5 meter:
- Utomhusbyggnader: max 15 kvadratmeter byggnadsarea vid bostadshusets omedelbara närhet.
- Skärmtak: max 15 kvadratmeter över uteplats eller entré.
- Mur eller plank vid uteplats i anslutning till bostadshus: max 1,8 meter högt samt 3,6 meter ut från huset.
- Staket vid tomtgräns: max 1,1 meter högt och genomsiktligt.
Jag har en nybyggnadskarta som är fem år gammal. Kan jag använda den som underlag till situationsplan?
Nej. Nybyggnadskartan har en giltighetstid på två år från framställningsdatumet. Är kartan inte äldre än två år kan den revideras och användas som underlag till en ny situationsplan. Revideringsarbetet debiteras per timme enligt gällande taxa.
Jag behöver en karta över min fastighet. Hur kan jag få det?
För att alltid få en karta med aktuellt innehåll finns inga färdiga kartor, utan handläggaren framställer en karta över just det området som beställningen gäller.
Kontakta kart- och mätenheten på Plan och Exploateringsenheten och beskriv vad kartan ska användas till så kan vi tillsammans komma fram till vilken typ av karta som bäst passar för dina behov och vilken skala den ska ha. Debitering sker enligt prislista som fastslagits av Bygg- och miljönämnden. Exempel på olika karttyper.
Jag behöver en till adress på min fastighet. Vad ska jag göra?
Kontakta kommunens handläggare för byggnader, adresser och lägenheter. Skicka gärna en skiss med läget för den nya entrén eller brevlådan till handläggaren, med förslag på ny adress. Om den föreslagna adressen passar in bland de befintliga adresserna i omgivningen skriver handläggaren ett delegationsbeslut på den nya adressen och registrerar den i Lantmäteriets adressregister. Därifrån sprids adressen till olika myndigheter, bland annat Skatteverket.
Skatteverket kan inte folkbokföra mig på min adress. Vad ska jag göra?
Kontakta kommunens handläggare för byggnader, adresser och lägenheter. Handläggaren kan se om till exempel adresskopplingen till byggnaden saknas i Lantmäteriets register som kommunen ajourhåller, och kan åtgärda bristen. Aviseringar från registret sker veckovis till Skatteverket, så det kan dröja några dagar efter åtgärden innan Skatteverket kan folkbokföra dig på din adress.
Vad har jag för lägenhetsnummer?
Kontakta fastighetsägaren om du inte vet vilket lägenhetsnummer du har. Fastighetsägaren har en förteckning över alla lägenhetsnummer och är enligt lag skyldig att informera de boende om vilket nummer deras lägenhet har, samt att anslå lägenhetsnumren på en väl synlig plats i byggnaden. Kommunen ajourhåller lägenhetsregistret, men har inte information om vem som bor i lägenheterna.
Jag har en fastighet där gatukostnaderna inte är betalda. När måste jag betala?
Gatukostnadsersättning debiteras när kommunens vägar i hela fördelningsområdet är utbyggda. I Karlskronaviken innebär det vägarna inom planområdet. Heliodal och Solliden utgör däremot ett gemensamt fördelningsområde så kostnaderna debiteras när vägarna i båda områdena är utbyggda. För bebyggda tomter betalas kostnaderna i samband med debiteringen. För obebyggda tomter finns möjlighet att begära anstånd med betalningen tills dess att du söker bygglov, dock högst 10 år från debiteringstillfället.
Jag planerar att köpa en tomt eller villa. Tillkommer gatukostnader?
I de nya områdena Heliodal, Solliden och Karlskronaviken har gatukostnaderna inte debiterats ännu så där tillkommer gatukostnader för alla fastigheter. I andra områden finns det på sina håll obebyggda tomter där nuvarande/tidigare fastighetsägaren har fått uppskov med betalningen. Fråga i första hand mäklaren vad som gäller för den aktuella tomten. Läs mer om gatukostnader.
När debiteras fastighetsägarna för VA-anslutning?
Delar av anläggningsavgiften för vatten och avlopp debiteras när det finns en färdig förbindelsepunkt för tomten, det vill säga VA-nätet, är utbyggt och färdigt att tas i bruk. Resten av anläggningsavgiften debiteras i samband med bygglov, ifall tomten är obebyggd. För tomter med befintliga villor debiteras hela anläggningsavgiften samtidigt. Läs mer om avgifterna för vatten och avlopp.
När börjar kommunen att bygga ut vatten och avlopp i de nya planområdena?
I samband med att detaljplanen antas börjar kommunens gata-/VA-enhet att förbereda utbyggnaden med hjälp av konsulter som utför projekteringen, det vill säga upprättar byggritningar med mera. När projekteringen är klar kan kommunen handla upp en byggentreprenör. Därefter kan byggarbetena påbörjas när kommunen har tagit över den mark som behövs för kommunala gator och andra allmänna platser.
När kan jag börja bygga en villa i Heliodal, Solliden och Karlskronaviken?
Byggstart för nya villor styrs av planbestämmelserna om genomförandetid i respektive detaljplan och räknas från den dag då planen vinner laga kraft. Eftersom kommunen behöver tid på sig för utbyggnad av kommunala vägar och vatten och avlopp (VA) så börjar genomförandetiden för vägarna direkt, medan genomförandetiden för kvartersmark (villatomterna) börjar senare. Syftet är att det ska finnas vatten och avlopp att ansluta de nya husen till, och att vägarbetena ska kunna ske så effektivt som möjligt och inte försvåras av byggtrafiken till villatomterna. Även om VA redan finns framdraget till några av tomterna så behöver kommunen tid för att bygga ut vägarna. En del tomter är också beroende av att kvartersvägar (ej kommunens) byggs ut först, eller att markföroreningar åtgärdas. I Heliodal innebär det att bygglov för nya villor kan beviljas tidigast i april 2018. I Karlskronaviken kan det bli sommaren 2018 eller senare och i Solliden sommaren/hösten 2019 eller senare, beroende på hur det går med överklaganden.
Hur gör jag för att stycka av en tomt?
Fastighetsägaren ansöker om avstyckningen hos Lantmäteriet. Det går att skicka in ansökan direkt när en detaljplan har vunnit laga kraft. De nya tomterna ska följa detaljplanens bestämmelser om tomternas antal och storlekar med mera. Det är Lantmäteriet, inte kommunen, som avgör om fastighetsägarens önskemål om tomtindelning följer detaljplanen eller inte. Läs mer hos Lantmäteriet.
När kan jag som fastighetsägare stycka av och sälja villatomter i de nya planområdena?
När detaljplanen har vunnit laga kraft och kommunen har tagit över den mark som behövs för allmänna platser och de servitut och ledningsrätter som behövs, så kan du som fastighetsägare stycka av och sälja tomter om/när du vill.
Var kan jag läsa mer om kommunens planerade utvecklingsområden?
I den gällande översiktsplanen från 2006 finns ett antal områden utpekade för ny bebyggelse, förtätning eller andra ändringar. I arbetet med en ny översiktsplan diskuteras bland annat vilka utvecklingsområden som ska tillkomma. De områden som just nu planläggs kan du läsa mer om på sidan pågående detaljplaner.
Vad är normalförbrukningen för vatten per år för ett hushåll i Salem?
Normalförbrukningen i Salem ligger på strax under 150 kbm/år för ett hushåll. Detta är något lägre än snittet i Sverige.
Hur gör jag om jag vill läsa av och rapportera min vattenmätarställning?
Vill man läsa av sin vattenmätarställning, trots att kommunen inte skickat ut avläsningskort, så går det bra att göra det.
Vilka kommunala upphandlingar pågår i Salem och övriga Södertörnskommuner?
Salems kommun samarbetar med Telge Inköp om upphandlingar. Se information på kommunens webbplats om aktuella upphandlingar.
Var hittar jag blanketter för olika tillstånd som krävs för min verksamhet?
Se kommunens webbplats om digitala blanketter
Kan kommunen hjälpa mig att starta ett företag?
Kommunen har samarbete med NyföretagarCentrum. Se information på kommunens webbplats