Avgifter och riskklassning
Alla verksamheter som ska registrera sig kommer att betala en avgift för registrering, riskklassning och kontroll av verksamheten. Avgifterna ska täcka de kostnader kommunen har för livsmedelskontrollen.
Avgift och riskklassning
Efter din registrering ska verksamheten riskklassas. Det innebär att vi gör en uppskattning av riskerna med din hantering som styrs dels av vad du gör, men också av din verksamhets storlek samt om du utformar någon sorts märkning eller presentation, exempelvis har en egen meny. Riskklassningen är en bedömning av hur mycket tid vi varje år behöver ägna för kontroll av ditt företag. En verksamhet som endast säljer förpackade livsmedel har lägre avgift än en verksamhet som hanterar oförpackade livsmedel.
Tidsberäkningen styr storleken på avgiften du ska betala till oss. Till exempel är det vanligt att en nystartad restaurang får mellan 6-8 kontrolltimmar per år och ett café får mellan 2-4 kontrolltimmar per år.
Alla beslut om avgift kan överklagas, besvärshänvisning skickas med beslutet. Avgiften tas ut först efter att kontrollen är utförd.
Mer information om aktuell timtaxa
Timavgift vid oplanerad kontroll
Om allvarliga brister upptäcks vid kontrollbesöket så krävs ett uppföljande besök. En uppföljande kontroll innebär att vi tar ut en extra avgift, eftersom det inte ingår i din årliga avgift.
Mer information om aktuell timtaxa
Mer information
Från den 1a januari 2024 utflr Södertälje kommuns livsmedelsavdelning tillsyn av livsmedelsanläggningar i Salems kommun genom ett samverkansavtal.
Läs mer om avgifter – taxa enligt livsmedelslagstiftningen.
Läs mer om riskklassning och lagstiftning på livsmedelsverkets hemsida.
Senast uppdaterad 03 september 2024